هلال ماه

وبلاگ فرهنگی و مذهبی






۸ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۳ ثبت شده است

تمام هفته گناه و غروب جمعه دعا

چهارشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۷:۵۳ ب.ظ

نماز شب مفتاح توفیقات است

چهارشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۷:۴۸ ب.ظ

هر که شد محرم دل در حرم یار بماند

دوشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۶:۰۴ ب.ظ

پرتوی از زندگی شیخ عباس قمى (ره)

برکت انگشتان 
از آیت الله شیخ عباس قمى (ره) صاحب مفاتیح و بسیارى از کتب دیگر نقل است که فرمود: (( من با انگشتانم غذا مى خورم چون برکات در انگشتان من است که با آن روایات ائمه را نوشته ام ))
دست بى گناه 
نقل میکنند که آیت الله العظمى نائینى (رحمه الله علیه) مدتى بود به درد پا مبتلا بود، به مرحوم شیخ عباس قمى صاحب مفاتیح الجنان فرمودند: مدتى است پاى من درد مى کند، دعائى بکنید که پایم خوب شود. مرحوم شیخ عباس قمى (رحمه الله علیه) فرمودند: من یقین ندارم که با زبانم گناه نکرده باشم لذا نمى توانم با زبان براى شما دعائى بخوانم ولى با دست به اهل البیت (علیهم السلام) کمک کرده ام ، لذا دست به پاى مرحوم آیت الله العظمى نائینى کشیدند و خوب شدند.

اخلاص در تاءلیف 
مرحوم شیخ عباس قمى صاحب مفاتیح الجنان براى فرزند بزرگش چنین نقل کرده که وقتى که کتاب منازل الاخره را تاءلیف کردم و به چاپ رسید در قم شخصى بود به نام عبدالرزاق مسئله گوى که همیشه قبل از ظهر در صحن مطهر حضرت معصومه مسئله مى گفت . مرحوم پدرم (( کربلائى محمد رضا )) از علاقه مندان شیخ عبدالرزاق بود به حدى که هر روز در مجلس او حاضر مى شد و شیخ هم بعد از مسئله گفتن ، کتاب منازل الاخره مرا مى گشود و از آن براى مستمعین و حضار از روایات و احادیث وارده مى خواند روزى پدرم به خانه آمد و مرا صدا زد و گفت شیخ عباس کاش مثل عبدالرزاق مسئله گو مى شدى و مى توانستى منبر بروى و از این کتاب که او براى ما مى خواند تو هم مى خواندى چند بار خواستم بگویم اى پدر این کتاب از آثار و تاءلیفات من است اما هر بار خوددارى کردم و چیزى نگفتم و فقط عرض کردم دعا بفرمائید خداوند توفیقى مرحمت نماید.

برگرفته از سایت : دارالارشاد

حدیث خودسازی ( عنوان بصری )

دوشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۶:۰۲ ب.ظ

این‌ روایت‌ از حضرت‌ امام‌ جعفر صادق‌ علیه‌ السّلام‌ منقول‌ است‌، و مجلسی‌ در کتاب‌ «بحار الانوار» ذکر نموده‌ است‌ و دستورالعمل‌ جامعی‌ است‌ که‌ از ناحیة‌ آن‌ إمام‌ هُمام‌ نقل‌ شده‌ است‌.

شیخ‌ شمس‌ الدّین‌ محمّد بن‌ مکّیّ (شهید اوّل‌) گفت‌: من‌ نقل‌ میکنم‌ از خطّ شیخ‌ احمد فراهانی‌ رحمه‌ الله‌ از عُنوان‌ بصری‌ ؛ و وی‌ پیرمردی‌ فرتوت‌ بود که‌ از عمرش‌ نود و چهار سال‌ سپری‌ می‌گشت‌.

 او گفت‌: حال‌ من‌ اینطور بود که‌ به‌ نزد مالک‌ بن‌ أنس‌ رفت‌ و آمد داشتم‌. چون‌ جعفر صادق‌ علیه‌ السّلام‌ به‌ مدینه‌ آمد، من‌ به‌ نزد او رفت‌ و آمد کردم‌، و دوست‌ داشتم‌ همانطوریکه‌ از مالک‌ تحصیل‌ علم‌ کرده‌ام‌، از او نیز تحصیل‌ علم‌ نمایم‌.»

«پس‌ روزی‌ آنحضرت‌ به‌ من‌ گفت‌: من‌ مردی‌ هستم‌ مورد طلب‌ دستگاه‌ حکومتی‌ ( آزاد نیستم‌ و وقتم‌ در اختیار خودم‌ نیست‌، و جاسوسان‌ و مفتّشان‌ مرا مورد نظر و تحت‌ مراقبه‌ دارند.) و علاوه‌ بر این‌، من‌ در هر ساعت‌ از ساعات‌ شبانه‌ روز، أوراد و اذکاری‌ دارم‌ که‌ بدانها مشغولم‌. تو مرا از وِردم‌ و ذِکرم‌ باز مدار! و علومت‌ را که‌ میخواهی‌، از مالک‌ بگیر و در نزد او رفت‌ و آمد داشته‌ باش‌، همچنانکه‌ سابقاً حالت‌ اینطور بود که‌ به‌ سوی‌ وی‌ رفت‌ و آمد داشتی‌. »

حقیقت نماز در سخنان حضرت آیت اله سید حسن عاملی

دوشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۵:۵۵ ب.ظ

تمام حقیقت نماز ، ایستادن در برابر حضرت حق است . نمازگزار با این نماز ، سیر خود را به اسماء حسنای الهی شروع می کند . حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) نام این سیر را معراج گذاشت و فرمود : الصلاه معراج المؤمن یعنی نماز معراج مؤمن است . نماز سفر است ، سیر است ، صعود است و "معراج" یعنی به سوی آسمان بلند شدن .

اقبال لاهوری گوید :

چیست دین برخاستن از روی خاک

تا که آگه گردد از خود جان پاک

چونکه آگه گردد از خود جان پاک

جذب کوی حق شود از سینه چاک

نمازگزار واقعی وقتی در برابر خداوند ایستاد ، با گفتن الله اکبر سیر او شروع می شود . و چون "سیر" شروع شد ، یک مقایسه هم شروع می شود و آن مقایسه "هیچ" در برابر "همه چیز" است و چه شرافتی بالاتر از این که "هیچ" در برابر "همه چیز" ایستاده باشد .

در نتیجه این مقایسه ، نمازگزار به این نتیجه می رسد که "نقص" دارد و از اینجاست که "دعا" شروع می شود . 

پس نقطه شروع دعا اینجاست . هر گاه "هیچ" در برابر "همه چیز" ایستاد و به مقایسه پرداخت و نقصش را دید ، زبانش باز خواهد شد .

پس "سرّ و منشا دعا" اینجاست و صرف نیاز به حاجات مادی نمی تواند سرمنشاء دعا باشد

اما هر چه دعا می کند می بیند که کم است و هر چه می خواهد ، می خواهد که بالاتر برود ، اینجاست که هنگام خواندن نماز ، یک "عطش" ایجاد می شود .

تمام شرافت نماز به این بسته است که انسان یک تشنگی پیدا کند که با هیچ چیز سیراب نشود.

سعدی علیه الرحمه گوید :

روان تشنه براساید از وجود فرات

مرا فرات ز سر برگذشت و تشنه ترم 

و نجیب کاشانی هم می گوید :

خم سپهر تهی شد ز می پرستی ما 

کفاف کی دهد این باده به مستی ما

اهمیت ماه رجب

دوشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۵:۵۳ ب.ظ

رجب در کلامِ پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله

رجب، ماهی است که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله در آن مأمور شد تا خوبی ها را تکمیل کرده و انسانِ متحیّرِ سرگردان را منزل بنمایاند و آیینی آورد که برای همیشه تاریخ، انسان ها را راهنما باشد. مبعوثِ رجب، درباره فضیلت های آن می فرماید: «رجب، ماهِ نزول رحمت الهی است و خداوند در این ماه، رحمت خود را بر بندگان خویش فرو می ریزد». و در کلام زیبای دیگر می فرماید: «در بهشت قصری است که غیر از روزه داران ماه رجب؛ کسی وارد آن نمی شود». و بدین ترتیب، حضرت لزوم توجه بیش تر به این ماه و تفاوت قائل شدن بین رجب و سایر ماه ها را متذکر می شود و بر پیروان ایشان است که این ماه را، چونان فرصتی طلایی غنیمت بشمارند و در حفظ حرمت و بهره مندی از آن کوشا باشند.

دعای ندبه حاج مهدی سماواتی

جمعه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۲۳ ب.ظ


دریافت دعای ندبه سماواتی
حجم: 12.5 مگابایت
توضیحات: دعای ندبه سماواتی

جمعه با شهدا

جمعه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۱۷ ب.ظ