هلال ماه

وبلاگ فرهنگی و مذهبی






۱ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است

زندگینامه امام سجاد(ع) از کودکی تا شهادت

چهارشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۳، ۰۹:۱۵ ب.ظ

امام سجاد(ع) پس از ماجرای خونین عاشورا، چه هنگام اسارت و چه هنگام بازگشت به مدینه، در هر فرصتی مردم را نسبت به طاغوت عصر، یزید بن معاویه با خطبه های خویش آگاهی می بخشید، خطبه غرا و کوبنده ایشان در شام، یزید و حکومتش را رسوا نمود و ماهیت پلید حکومت خودکامه او را افشا کرد.

حضرت علی بن حسین(ع)  امام چهارم شیعیان ملقب به «زین العابدین» و «سید السجادین» در پنجم شعبان سال 38 هجری در مدینه چشم به جهان گشود مادر گرامی این امام بزرگوار  شهربانو دختر یزدْگِرد (آخرین پادشاه ساسانى) است.

در کتاب الکافىدر مورد شهربانو مادر امام سجاد(ع) نقل شده است: «هنگامى که دختر یزدگِرد را بر عُمَر، وارد کردند، دوشیزگان مدینه براى تماشایش آمدند و مسجد پیامبر(ص)از نور ورودش روشن شد. چون عمر بر او نگریست، (آن بانو) صورت خود را پوشاند و گفت: اُف به روزگار هرمز باد! عمر گفت: آیا به من دشنام مى دهد؟ و قصد (تنبیه, او را کرد. امیرمؤمنان، على(ع) به او فرمود: تو چنین حقّى ندارى. او را در گزینش مردى از مسلمانان، آزاد بگذار و او را سهم غنیمتىِ همان مردى قرار ده که برگزیده است. آن دختر آمد تا دستش را بر سر حسین(ع) گذاشت؛ امیرمؤمنان، على(ع) به او فرمود: نام تو چیست؟ گفت: جهانشاه. امیرمؤمنان(ع) به او فرمود: بلکه شهربانو

سپس به حسین(ع) فرمود: اى ابوعبدالله! همانا او برایت بهترینِ زمینیان را به دنیا مى آورد. او على بن الحسین (امام زین العابدین(ع)) را به دنیا آورد. از این رو به على بن الحسین(ع) فرزند دو سلسله برگزیده مى گفتند: برگزیده عرب، هاشم و برگزیده غیر عرب، فارس».